W trybie żółwia nie ma konsoli na którą można by wypisać komunikat, ale istnieje możliwość, aby żółw wypisał tekst bezpośrednio na ekran. Taki tekst można sformatować na różne sposoby. W tym artykule zostanie szczegółowo opisana funkcja write() do wypisywanie tekstu na ekranie.
W celu wypisania tekstu należy odwołać się do żółwia i wywołać metodę write(). Przyjmuje ona wiele różnych argumentów, ale wystarczy podać co najmniej jeden czyli co ma zostać wypisane. Przykładowo, aby żółwik wyświetlił tekst należy wpisać:
Interesujący jest fakt, że żółw wypisze wszystko co zostanie przekazane do funkcji. Oznacza to, że jeśli zostanie zamiast tekstu przekazana lista to żółw wypisze listę. Ponadto warto pamiętać, że tekst zawsze będzie ustawiony poziomo niezależnie od obrotu żółwia. Oznacza to, że jeśli żółw będzie patrzeć na północ czy na południe to tekst zawsze zostanie wypisany nad nim.
Czasem zachodzi potrzeba napisania tekstu w dwóch fragmentach (np. przed i po odpowiedzi użytkownika). Jednak jak obliczyć długość wypisanego tekstu? Zadanie to byłoby bardzo trudne, dlatego jako drugi argument move można ustawić na True. Wtedy żółw zostanie przesunięty pod tekstem na jego koniec. Dzięki temu będzie można dopisać następny fragment tekstu i będzie to wyglądało jak jeden ciąg.
Podczas używanie tej opcji należy pamiętać, aby podnieść pisak żółwiowi. W przeciwnym razem pod tekstem zostanie narysowana pozioma linia, która jest wynikiem przesunięcia tak jak na rysunku poniżej:
Ponadto warto wiedzieć, że przesunięcie zawsze następuje w poziomie, ale po przesunięciu kierunek obrotu żółwia się nie zmienia - dalej będzie patrzył w tą samą stronę z punktu końcowego.
Dodano również możliwość ustawiania tekstu względem żółwia. Domyślnie pierwsza litera zaczyna się bezpośrednio nad żółwiem czyli argument align ma wartość left. Pozostałymi możliwymi wartościami jest center - środek tekstu znajdzie się nad żółwiem oraz right - koniec tekstu znajduje się nad żółwiem. Poniższy kod obrazuje wszystkie możliwe przypadki.
Warto pamiętać, że niezależnie od wybranego wyrównanie tekstu oraz włączonej opcji przesunięcia zawsze ustawi żółwia pod końcem tekstu. Oznacza to, że dla opcji right żółw zostanie na swojej pozycji.
Ostatnia możliwa opcja podczas wypisywania tekstu dotyczy ustawienia używanej czcionki. W tym celu należy podać krotkę złożoną z trzech wartości: nazwy czcionki, rozmiaru tekstu oraz stylu czcionki (np. italic). Oto przykład:
Warto pamiętać, że niezależnie od wybranego wyrównanie tekstu oraz włączonej opcji przesunięcia zawsze ustawi żółwia pod końcem tekstu. Oznacza to, że dla opcji right żółw zostanie na swojej pozycji.
Napisz program, który narysuje zegar podobny do poniższego. Wartości co kwadrans mają czcionkę 50% większą niż pozostałe godziny.