Gdzie ten żółw? Choć biblioteka nazywa się turtle (ang. żółw) to na ekrania pojawia się strzałka. Okazuje się, że żółw może być żółwiem, ale ale też między innymi kółkiem czy kwadratem. Do wyboru do ko.. kształtu. W tym artykule zostanie wyjaśnione w jaki sposób można zmieniać postać żółwia oraz kontrolować jego widocznością.
Przejdźmy do najważniejszego punktu tego artykułu czyli zmiany postaci żółwia. W celu zmiany postaci należy na żółwiu wykonać polecenie shape(), a jako argument podać jeden z kodów wbudowanych postaci. Jeden z nich turtle pozwala na wyświetlenie postaci żółwia zamiast standardowego znaczka. Oto pełna lista wbudowanych postaci oraz ich kodów:
Przykładowo, aby zmienić strzałkę na żółwia należy wpisać:
Postać żółwia jest bardzo mała przez co bardzo ciężko dostrzec dokładne kształty. Istnieje jednak możliwość powiększenia postaci poleceniem shapesize() lub turtlesize(). Oba polecenia mają dokładnie to samo działanie i przyjmują te same argumenty: stretch_wid powiększenie x-krotne wszerz, stretch_len - powiększenie x-krotne wzdłuż żółwia oraz outline - x-krotne powiększenie obrysowania postaci. Każda z wartości musi być dodatnią liczbą całkowitą. Podanie jedynie wartości stretch_wid powiększy x razy żółwia wzdłuż i wszerz.
Jednak podanie tylko stretch_len spowoduje rozciągnięcie postaci wzdłuż kierunku obrotu żółwia. Zazwyczaj jednak efekt końcowy będzie podobny do tego przedstawionego poniżej:
Przed przejściem do argumentu outline warto zauważyć, że postać to w rzeczywistości figura określona pewną ilością punktów. Figura ta jak każda, która jest rysowana przez żółwia ma kolor wypełnienia oraz krawędzi. Kolory te są identyczne z tymi, które aktualnie ma ustawiony żółw. Oznacza to, że można ustawić kolor pisaka (pencolor) na niebieski oraz wypełnienia (fillcolor) na żółty, aby uzyskać żółtego żółwia o niebieskich konturach.
Teraz można zauważyć, że jak ustawi się outline na wartość x to kontur figury zostanie powiększony x razy, ale nie oznacza to powiększenie figury. Przykładowo zmieniając outline dla podanego przykładu:
Jednak żadna z postaci może nam się nie podobać, więc najlepszym pomysłem będzie ukryć żółwia. Można to zrobić przy pomocy polecenia hideturtle() (w skrócie ht), a żeby pokazać ponownie wystarczy showturtle() ( wskrócie st ). Niezależnie od widoczności żółwia nadal jest możliwe rysowanie nim po ekranie czy zmienianie jego właściwości. Po ponownym jego pokazaniu wszystkie zmiany będą widoczne.
Napisz kod, który sprawi, że postać żółwia będzie większa czterokrotnie. Ponadto kółko powinno być zielone, a obramowanie powinno być niewidoczne ( przynajmniej na pierwszy rzut oka :) ). Wynik końcowy powinien być nastepujący: