Tablice wielowymiarowe mogą mieć dowolną ilość wymiarów. Choć zazwyczaj korzysta się z tablic dwuwymiarowych to możliwe jest korzystanie np. trójwymiarowej. Można je deklarować w postaci tablic regularnych oraz nieregularnych. Oba sposoby różnią się tworzeniem oraz odwołaniem do elementów.
Metoda tworzenia tablic regularnych to uogólnienie sposobu tworzenia tablic jedno i dwuwymiarowych. W celu utworzenia tablicy n wymiarowej należy podać n rozmiarów:
Oczywiście trudno sobie wyobrazić wyższy wymiar od trzeciego, ale można spojrzeć na tablicę jako sposób zapisu danych, gdzie można coś umieścić, a potem odczytać. W celu odczytania danych z tablicy regularnej należy wpisać:
W poniższym przykładzie zostanie utworzona tablica 5×5, które ma wartość px, y = xy.
(2.) Utworzenie tablicy i (4. - 6.) przypisanie wartości. W celu pobrania wielkości tablicy i-tego wymiaru potrzebna jest funkcja GetLength(). Na koniec (8. - 12.) tablica zostaje wypisana.
Tablice nieregularne najprościej opisać jako tablice tablic. W przeciwieństwie do tablic regularnych każda tablica i-tego poziomu nie musi mieć dokładnie tyle samo elementów. Elementy takiej tablicy inicjalizuje się oddzielnie.
Podczas deklaracji podaje się jedynie rozmiar pierwsze, podstawowej tablicy. Dopiero później każdy z elementów należy zainicjalizować poprzez utworzenie nowej tablicy i jej przypisanie.
W celu odwołania się do konkretnego elementu należy podać każdą współrzędną w nawiasach kwadratowych. To podkreśla fakt, że jest to tablica tablic, ponieważ po wybraniu i-tego elementu, gdzie i < n otrzymujemy tablicę z której wybieramy kolejny element.
W tabliczce mnożenia jaka została utworzona w poprzednim przykładzie nie ma potrzeby przechowywania zduplikowanych informacji. Z tego powodu zostanie zadeklarowana dwuwymiarowa tablica w kształcie trójkąta.
(2.) Utworzenie tablicy, (3. - 4.) ustalenie wymiaru każdej z podtablic oraz (6. - 8.) przypisanie wartości. W celu pobrania wielkości tablicy korzystamy z właściwości Length odpowiedniej podtablicy. Nie można wykorzystać polecenia GetLength(), ponieważ tablica w rzeczywistości jest Na koniec (10. - 14.) tablica zostaje wypisana.
Zadeklaruj tablicę n×n, a następnie wypełnij pola tak, aby na pozycji (x, y) była większa wartość z a = x2 i b = y2. Wartość n powinna zostać wczytana od użytkownika.
Przykładowo dla n = 3 program powinien wypisać:
Napisz, który zadeklaruje tablicę nieregularną. Zadaniem programu jest zapisanie k pierwszych liczb naturalnych wszystkich wielokrotności mniejszych, równych od p. Dane p i k program powinien wczytać od użytkownika.
Przykładowo dla k = 5 oraz p = 10 program powinien wypisać: